Minna Kangasmaa | Christine Düwel | Eija Hirvonen | Dorit Trebeljahr | Astrid Weichelt
Galerie Kunstflügel, Rangsdorf, Saksa
8.5. – 3.7.2022
Näyttelyn nimi ÉLAN VITAL JA MOMENTUM lainaa kahta filosofian termiä. Ranskalainen filosofi Henri Bergson loi termin ÉLAN VITAL. Se tarkoittaa elinvoimaa, mutta samalla myös piilotettua luovaa kehitystaipumusta, joka ulottuu tulevaisuuteen. Aristoteleen mukaan MOMENTUM tarkoittaa jakamatonta liikettä, ei kuitenkaan vain pysähtymistä, sillä liikkeessä tauko ja sitä seuraavan liikkeen dynamiikka ovat hyvin lähellä toisiaan. Se kertoo hetkestä, läsnäolosta, jossa jotain on ilmassa, mutta jota ei ole vielä saavutettu. Tässä suhteessa liikkuva elämänenergia ja tauon hetket täydentävät toisiaan ja liittyvät läheisesti toisiinsa. Näyttelyn kuuden taiteilijan teokset syntyivät tällä luovalla jännityskentällä.
”Henri Bergson koki aikuisena vuosisadan vaihteen ja siten teollistumisen alun Euroopassa. Koneajan alkaminen saattoi olla yksi syy siihen, miksi hän ajatteli paljon elämän ilmestymistä maailmaan. Hän loi termin ÉLAN VITAL ilmaisuksi elävien olentojen luovasta voimasta, joka on läsnä kaikissa elävien olioiden ilmenemismuodoissa haluna luoda muotoja ja monimuotoisuutta. Samaan aikaan Albert Einsteinin kanssa Bergson kehitti filosofisen "suhteellisuusteorian" sanomalla, että aika ei ole kiinteä käsite, vaan riippuu suhteesta avaruuteen ja itse elämän ilmeeseen. Hän oli havainnut, että aika elävässä maailmassa muistuttaa virtausta tai vielä enemmän työntämistä, jossa prosessit menevät päällekkäin ja venyvät uudelleen, että järjestystä on ja myös rytmejä, mutta että ne ovat yksilöllisiä säätöjä, eikä niitä voi oikein mitata kellolla tai kalenterilla." (Kathrin Schrader)
Elinvoima on mahdollinen käännös ranskalaisen filosofin Henri Bergsonin luomalle termille Élan vital. Hänen tavoitteenaan oli kuvata jotain metafyysisen alkuvoiman kaltaista, joka on luonnostaan elävissä prosesseissa ja hallitsee niitä. Samantapaisesti kaikkialla läsnä olevaan perimmäiseen aineeseen viittaa myös termi Prima Materia. Minna Kangasmaan teos "Prima Materia" polttamattomasta savesta ikään kuin tiivistää näyttelyn teeman.
”Elävien kronologia, jota kutsutaan myös kaaokseksi, jossa materiaali sekoittuu, kuplii ja murtuu, repeytyy ja synnyttää luovassa prosessissa. Olemassaolomme täällä tänään kasaantuvien kriisien edessä on kuin tämä epäselvä tila, jossa mikään mittalaite ei voi auttaa meitä. Hapuilemme pimeässä aineessa, voimme vain hitaasti tuntea matkamme eteenpäin. Samanaikaisesti tiedämme, että jotain uutta on selvästi syntymässä. Milloin tämä oikein alkoi? Ja mihin se loppuu?” (Kathrin Schrader)